Vatikán II a Úbytok Veriacich: Prekvapivé Zistenia Nového Výskumu
Nový sekulárny výskum prináša prekvapivé závery: Druhý vatikánsky koncil (Vatikán II) zrejme odštartoval pokles účasti katolíkov na bohoslužbách po celom svete. Štúdia Národného úradu pre ekonomický výskum (NBER) porovnávala návštevnosť bohoslužieb v 66 krajinách už od roku 1920 a zistila, že katolícke krajiny zaznamenali výrazný a stabilný pokles ihneď po skončení koncilu v roku 1965.
Dramatický Pokles Návštevnosti
Údaje sú alarmujúce: V katolíckych krajinách (definovaných ako tie, kde viac ako 50 % populácie sú katolíci, napr. Írsko, Taliansko, Brazília, Mexiko) klesla mesačná návštevnosť bohoslužieb o najmenej 20 percentuálnych bodov v porovnaní s inými krajinami. Tento pokles bol najvýraznejší v rokoch 1965 až 1974 a pokračoval v priemere o štyri percentuálne body za desaťročie až do roku 2015. Tieto zistenia potvrdzujú aj závery francúzskeho historika Guillauma Cucheta, ktorý rok 1965 označil za začiatok „kolapsu“ katolíckej praxe vo Francúzsku.
Prečo je Táto Štúdia Dôležitá?
Výsledky NBER sú mimoriadne významné, pretože ide o renomovanú ekonomickú inštitúciu bez predpojatosti voči vnútorným cirkevným debatám. Hoci NBER priamo neskúmalo konkrétne príčiny poklesu, uvádza niekoľko potenciálnych faktorov navrhnutých autorom Andrewom Greelym:
- Zmeny v samotnej omši: Snaha o „sprístupnenie“ omše pre mnohých katolíkov neviedla k väčšej účasti a ani pochopeniu nepochopiteľného tajomstva obety sv. omše, teda sprítomnenia Ježišovej obety na Kalvárii. Zavedenie oltárov otočených k ľudu (čo navrhoval už Martin Luther) bolo radikálnou zmenou v orientácii bohoslužby. Spolu s inými prvkami nadobudla viac antropocentrický (zameraný na človeka) rozmer než kristocentrický, ako tomu bolo v starej omši. Zrušenie niektorých modlitieb na začiatku a konci omše, vypustenie množstva vzývaní svätých, aj vypustenie exorcizmov, to všetko omšu ochudobnilo o jej bohatý rozmer a už sa ukazuje, že malo negatívny dopad.
- Nový ekumenický prístup: Zmena postoja Cirkvi k iným náboženstvám a dojem, že je povolené spoločné uctievanie s nekatolíkmi (čo predtým tri koncily výslovne zakázali), mohol narušiť vnímanie Cirkvi ako neomylnej nositeľky pravdy.
- Spochybnenie storočných doktrín: Hoci Cirkev napokon potvrdila zákaz antikoncepcie, únik informácií o podpore zrušenia zákazu väčšinou komisie pápeža Pavla VI. k tejto téme mohol narušiť vnímanie Cirkvi ako „nepohnuteľnej Cirkvi držiacej pravdu“. A nakoniec, „lex orandi, lex credendi.“ So zmenou modlitby nastal aj negatívny posun v celkovom prijímaní právd viery.

Ako trefne poznamenal Dr. John Pepino pri sumarizácii Cuchetovho výskumu: „Inštitúcia, ktorá pripúšťa, že sa včera mýlila, sa celkom dobre môže mýliť aj dnes.“ Tieto zistenia ponúkajú fascinujúci pohľad na komplexný vzťah medzi novými zmenami a ich dôsledkami.
zdroje: EWTN, LSN, Mere Tradition with Kennedy Hall