1. časť prednášky venovanej Šiestim hlavným pravdám Katolíckej cirkvi:
- Boh je len jeden.
- V Bohu sú tri osoby: Otec, Syn a Duch Svätý.
- Syn Boží sa stal človekom, aby nás vykúpil.
- Boh je spravodlivý sudca, ktorý dobrých odmeňuje a zlých tresce.
- Duša človeka je nesmrteľná.
- Milosť Božia je na spásu potrebná.
Prednáška dr. Radomíra Malého sa venovala heréziam v Katolíckej cirkvi, s dôrazom na súčasnosť. Úvod prednášky patril modlitbe Otče náš a Zdravas Mária. Dr. Malý upozornil, že hoci sa nevyhne ani historickým herézam, tie dnešné majú odlišný charakter. Citoval svätého Pia X., ktorý modernizmus označil za „zhrnutie všetkých heréz“. Vysvetlil, že kým v minulosti sa bludári zameriavali na jednu pravdu, modernizmus útočí na všetky pravdy katolíckej viery.
Podľa dr. Malého modernizmus stojí na chybnej filozofii subjektivizmu a relativizmu, ktorá má korene „priamo z pekla“. Pripomenul varovanie Benedikta XVI. pred diktatúrou relativizmu, ktorá vychádza z nemeckej klasickej filozofie. Táto filozofia tvrdí, že pravda je relatívna a neexistuje večná pravda. Dr. Malý zdôraznil, že katolícka náuka stojí na objektívnej a nadčasovej pravde, ktorá je v protiklade s relativizmom.
Rešerš prednášky
- Prednáška dr. Radomíra Malého sa zamerala na herézy v Katolíckej cirkvi s dôrazom na súčasnosť.
- Modernizmus je podľa svätého Pia X. „zhrnutím všetkých heréz“, pretože útočí na všetky pravdy katolíckej viery, na rozdiel od minulosti, kedy sa bludári zameriavali na jednu konkrétnu pravdu.
- Modernizmus stojí na filozofii subjektivizmu a relativizmu, ktorá má podľa dr. Malého „pôvod z pekla“.
- Relativizmus, s koreňmi v nemeckej klasickej filozofii, tvrdí, že pravda je relatívna a neexistuje večná objektívna pravda.
- Katolícka náuka stojí na existencii nadčasových a večných právd, ktoré sú v protiklade s relativistickým pohľadom.
- Relativizmus prenikol aj do Katolíckej cirkvi v podobe liberálneho katolicizmu, ktorý hlása prispôsobenie sa svetu popierajúcemu večné pravdy.
- Ak by sa prijala relativizácia dogiem, znamenalo by to, že základné pravdy viery by sa mohli meniť v čase.
- Druhý vatikánsky koncil otvoril dvere modernizmu, ktorý sa prejavil heslom o „prste na pulze doby“, chápanom ako prispôsobenie sa relativistickej náuke.
- Modernizmus relativizuje aj poznanie Boha zo stvorených vecí, čo odporuje náuke Cirkvi a Svätému Písmu.
- Popiera sa transcendentnosť Boha a objavujú sa panteistické tendencie, ako u Teilharda de Chardina.
- Z relativizmu poznania Boha vyplýva aj súčasný „niecizmus“, kedy ľudia veria v „niečo“ nad nami, čo je z teologického hľadiska nedostatočné.
Kľúčové slová
Dr. Radomír Malý, herézy, Katolícka cirkev, modernizmus, relativizmus, subjektivizmus, svätý Pius X., Pascendi Dominici Gregis, pápež Benedikt XVI., diktatúra relativizmu, nemecká klasická filozofia, objektívna pravda, večné pravdy, liberálny katolicizmus, Druhý vatikánsky koncil, relativizácia dogiem, poznanie Boha, transcendentnosť, imanentnosť, Teilhard de Chardin, panteizmus, niecizmus.
Moc Vás zdravím!
Chtěl bych se přímo zeptat pana dr. Malého. Je možné získat na něj kontakt?
S pozdravem
Petr
Skúste domovskú stránku dr. Malého v záložke kontakty: https://apologie.cz/contact/, je tam dostupný jeho redakčný email.