zdroj: EWTN

Kardinál Müller 30. októbra v relácii televízie EWTN The World Over s Raymondom Arroyom dostal aktuálnu otázku, a síce, ako vníma zavedenie koberca na modlenie pre moslimov vo Vatikáne.

Jeho Eminencia je podľa jeho vyjadrení presvedčená, že to bolo dostatočne hlboko premyslené zo strany katolíckej hierarchie, aj keď si tí, ktorí urobili toto rozhodnutie myslia, že sme otvorení a pluralitní, ide o sebarelativizáciu zo strany katolíckej cirkvi. Bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery o tejto problematike povedal, že moslimovia sa iste cítia triumfálne, a že si tento krok vysvetlia tak, že sme prijali ich nadradenosť. Je to však nebezpečné v tom, že sa jedná o sebarelativizáciu kat. cirkvi, relativizáciu katolíckej viery.

Pri príležitosti púte Summorum Pontificum moderátor Raymond Arroyo nastolil otázku, prečo je tradičná omša stále vnímaná ako rozbíjajúca jednotu či polarizujúca.

Kardinál vysvetlil, že všetky ríty majú tú istú doktrínu a podstatu, obetu Ježiša Krista na kríži a Jeho zmrtvýchvstanie., čiže v tomto máme jednotu. Taktiež je potrebné si uvedomiť, že máme rôzne ríty v Cirkvi, máme rôznosť liturgických rítov a tu sú otvorenosť a tolerancia namieste. To, v čom je nutná jednota je potreba jednotnej zjavenej viery, doktríny. V tomto nemôže byť relativizácia doktríny.

Na aktuálne dianie s ohľadom na rušenie mnohých tradičných omší biskupmi v amerických diecézach kardinál reagoval tvrdením, že demonštrácia moci je zlým pochopením toho, čo je úloha biskupa, či pápeža. Musí byť dobrým pastierom, ktorému záleží na dobre cirkvi aj jednotlivých ľudí. A dodal, že totalitarizmus nie je katolícky! Kritizoval myslenie biskupov, ktorí rušia v diecézach tradičné omše a najmä ich vyjadrenia, že ak sa ľuďom nepáči, nech idú k lefébristom. Práve tu by sme mali byť otvorení, lebo tradičný rítus nie je otázka nejednotnej doktríny.

Raymond sa ďalej opýtal, či tradičnosť vedie k ideologizácii a ku škodlivej polarizácii. Profesor dogmatiky opovedal postrehom, že naopak, teraz sa robia kompromisy v doktríne, v sviatostiach, robia kompromisy v morálke, relativizujú sviatosť manželstva alebo zjavenej pravdy žehnaním homosexuálnych párov: To je rozdeľujúce, to rozdeľuje cirkev a nie tradícia.

Moderátor sa teda logicky opýtal, prečo je u niektorých hierarchov v Ríme tak citeľný antagonizmus voči tradičnej omši. Kardinál sa domnieva, že si zamieňajú jednotu v Cirkvi, ktorá je v doktríne s diciplínou. Myslí, že za tým nie je teológia, ale autoritárstvo, a že títo ľudia sú skôr ideologickí. Ako opačný vzor uviedol skvelého teológa Benedikta XVI., ktorý si vážil tradičný rítus, ale kardinál aj sám o sebe uviedol, že ako profesor dogmatiky a lirurgie nemá nijaký problém s tradičnou omšou a nerozumie ľuďom, ktorí vidia v tradičnej omši problém. Jediný ich argument je, že majú autoritu, ale nemajú argumenty na zdôvodnenie, čo je zlé na starej omši. Na otázku o nedávnom vyjadrení kardinála Cupicha ohľadom starej omše žartovne dodal, že s takýmto vyjadrením by štúdent u neho neprešiel na skúške z dogmatiky.

Podľa kardinála by sme sa mali vrátiť k riešeniu Benedikta XVI., v ktorom oba ríty koexistovali a mali by sme sa vyhnúť zbytočným hádkam. Moderátor zmienil závery výskumu D. Montagnovej, ktorá preukázala, že biskupi boli spokojní s implementáciou Summorum Pontificum Benedikta XVI., aj keď pápež František tvrdil, že si žiadali zmeny a týmto odvôvodnil vydanie jeho usmernení v Traditionis Custodes, ktoré tradičné omše nesmierne obmedzilo. Nasledovala otázka, či kardinál veril tomuto odôvodneniu, a teda či dochádzalo k polarizácii. -Nie, nikdy som nevidel polarizáciu v tejto otázke. Bolo to urobené s cieľom demonštrácie autority a nie z pastorálnych dôvodov záchrany duší. A inak, nie je to dobré, ak pápež prevezme autoritu biskupov, iba v prípadoch jednoty univerzálnej cirkvi, ale nie ak priamo riadi diecézy, to biskup má túto zodpovednosť rozhodovať, čo je dobré pre jeho diecézu, on sa za to bude zodpovedať na poslednom súde. Nemôže napríklad zavrieť farnosť na príkaz Ríma, nie sme vojenská organizácia.-

A čo hovorí kardinál na nedávnu demonštráciu medzináboženského dialógu vo Vatikáne pri príležitosti osláv 60-teho výročia Nostra Aetate?

Kardinál jasne kritizoval relativistickú kultúru, vytváranie zdania, že všetky náboženstvá sú rovnaké, musíme sa strániť vyvolávania falošných dojmov. Je len jedno Slovo Božie, ktoré sa stalo Telom, Ježiš Kristus. Plnosť pravdy je len v osobe Ježiša Krista. „Nemôžeme všetko mixovať. Nie sme všetci „Fratelli Tutti“. Na otázku, či je element pravdy v pohanských náboženstvách, kardinál jasne odpovedal odmietavo. Cirkevní otcovia odmietali všetky grécke náboženstvá, pohanské náboženstvá, isté záblesky pravdy možno nájsť v rímskej či gréckej filozofii, ale nikdy neuznávali tie takzvané náboženstvá.

„Nie je to Duch Svätý, ktorý ich inšpiruje.“

O záveroch talianskej synodálnej cesty z 25. októbra, ktorá volá po spolurozhodovaní žien a uzniesla sa na podporovaní, uznaní a sprevádzaní homoosexuálov a transgenderových osôb, kardinál povedal, že sa skladala z 900 ľudí, čo nie je reprezentatívne a nemôžu hovoriť za celú katolícku cirkev, ani len v Taliansku, a že zaujali veľmi ideologické pozície. Vysvetlil, že predstava kňazstva pre ženy je absolútne proti katolíckej viery, je to dogma, že „len muž môže byť biskupom, kňazom a diakonom.“ Ďalšia pozícia je podľa neho „heretická, lebo chcú dať na rovinu manželstvo medzi mužom a ženou s homosexuálnymi ransgenderovými osobami. Transgenderové zväzky sú absolútne vylúčené, Boh stvoril mužov a ženy a je to otvorený protiklad ku Zjaveniu, Biblii a Sv. Písmu. Hovoria o duchu, ale nie je to sv. Duch, ktorý ich inšpiruje, ale duch ideológií, sociológie, psychológie,…ale nie Duch Svätý, ktorý hovorí, čo je Zjavenie od Otca.“

zdroj: youtubový kanál EWTN

zdroj: relácia The World Over vysielaná katolíckou televíziou EWTN

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *