„Ľudia chcú, aby sa zmenila cirkevná doktrína, chcú, aby sa zmenili postoje. Myslím si, že musíme zmeniť postoje ešte predtým, ako vôbec začneme uvažovať o zmene toho, čo Cirkev hovorí o akejkoľvek danej otázke.“
Ako si otec James Martin z Outreach, známy jezuita, ktorý pracuje s homosexuálmi interpretuje tieto pápežové vyhlásenia?
Pápež Lev XIV. sa nedávno v rozhovore pre spravodajský portál Crux Now vyjadril, že ľudia chcú, aby sa zmenila nielen cirkevná doktrína, ale aj postoje. Podľa Martina bol pápež v tomto konštatovaní stopercentne presný.
Martin zdôraznil, že na to, aby sa niečo zmenilo v doktríne, je potrebné, aby sa najprv zmenili postoje.
Podľa jezuitu sa odpor voči doktrinálnej zmene rozpadne vo chvíli, keď katolíci začnú vnímať LGBTQ+ ľudí ako priateľov alebo členov rodiny. Martin poznamenal, že nič nezmení človeku postoj k LGBTQ+ témam rýchlejšie, ako keď sa mu prizná jeho vlastné dieťa. Pripomenul, že sa s takými prípadmi stretol už desiatky ráz. Podobne tiež tvrdil, že názory kňazov a biskupov sa ticho zmenili po tom, ako si vypočuli príbehy príbuzných, ktorí sa im priznali. Martin prirovnal tento zážitok k „zážitku obrátenia“ a naznačil, že tí, ktorí nesúhlasia, nevidia LGBTQ+ ľudí ako ľudské bytosti, ale iba ako „stereotyp, kategóriu alebo ideológiu“.
Jezuita dodal, že akonáhle katolíci začnú vnímať LGBT osoby ako rodinu alebo priateľov, odpor voči zmene doktríny sa zrúti.
Na podporu svojich tvrdení citoval Martin protestantského akademika Waltera Brueggemanna. Brueggemann uprednostňuje „príbehy“ a skúsenosti pred logickými argumentmi. Martin na záver svojich poznámok nabádal katolíkov, aby sa modlili „za zmenu postoja“ v Cirkvi.
Pápež Lev XIV. o nemennosti doktríny
„Považujem za veľmi nepravdepodobné, určite aspoň v blízkej budúcnosti, že sa zmení cirkevná doktrína, pokiaľ ide o to, čo Cirkev učí o sexualite a o manželstve.… Myslím si, že učenie Cirkvi bude pokračovať tak, ako je, a to je to, čo k tomu momentálne musím povedať.“
Pápež Lev XIV. síce vyhlásil, že považuje za veľmi nepravdepodobné, že by sa cirkevná doktrína o sexualite a manželstve zmenila, no spôsob akým to formuloval ani jasne nevyjadril, že ide o nemenné stanovisko. Jednoducho odznelo, že v súčasnosti nemá v úmysle zmeniť učenie Cirkvi. Niektorí to síce považovali za potvrdenie tradície, ale nejednoznačné vyjadrenia nevyvrátili u jamesmartinovcov pochybnosti o nemennosti katolíckeho učenia o viere a morálke – naopak, v progresívnych ušiach to rezonuje ako pripustenie možnosti, že v ďalšej budúcnosti alebo za istých podmienok by bolo možné zmenu pripustiť. Samozrejme, dogmy sú nemenné a sv. Písmo jednoznačne odsudzuje homosexuálne praktiky na viacerých miestach. Prvý vatikánsky koncil taktiež odsúdil myšlienku, že dogmy Cirkvi by sa mohli chápať inak, než ako ich Cirkev vždy chápala.
Napriek tomu istá časť modernistov, ktorí prepadli spásu ohrozujúcim herézam, volá po zmene, absurne nelogicky verí, že doma sa môže vyvíjať až na úplný protipól, naďalej sa utvrduzje v presvedčení, že je to možné a na plné obrátky pracuje na tom, aby sa to stalo v mysli väčšiny katolíkov prípustné. Pred apostázou sme však boli Našou Nebeskou Patrónkou jednoznačne varovaní, aj keď musí nastať.
Utiekajme sa teda k Nebeskej Matke, aby sme nepadli do nastražených pascí. Presne preto bp. Schneider vo vysokoaktuálnej knihe Útek od Heréz venoval celú kapitolu práve Panne Márii – Ničiteľke Heréz.


zdroj: LSN, Crux Now, Vatican Media
