zdroj: Bishop-Joseph-E.-Strickland

Biskup Joseph Strickland sa nedávno v exkluzívnom rozhovore pre The Catholic Herald vyjadril na obranu Tridentskej omše a jej významu pre katolícku cirkev. Vyzdvihol úlohu arcibiskupa Marcela Lefebvra, zakladateľa Kňazského bratstva svätého Pia X. (SSPX), v zachovaní tejto formy liturgie. Podľa Stricklanda sa Lefebvre zaslúžil o to, že táto dôležitá súčasť cirkevnej tradície nebola opustená, a jeho služba bude v budúcnosti uznaná dejinami.

Tradícia vs. rozdelenie

Biskup Strickland sa rázne ohradil voči názorom, že by Tridentská omša bola rozdeľujúca, ako to naznačil pápež František. (Takéto tvrdenia, ako to doložili aj zistenia spravodajky D. Montagna, sa ukázali ako protirečivé faktom. – pozn. redakcie)

Bp. Strickland zdôraznil, že práve táto liturgia viedla k svätosti nespočetných svätcov. Jej potláčanie je podľa neho v rozpore s vierou, keďže oslabovanie jej posvätného zamerania a dôrazu na Krista viedlo k strate úcty a vážnosti. Pripomenul, že ani Druhý vatikánsky koncil nevolal po mnohých zmenách, ktoré sa objavili v Novus Ordo Missae (nová omša), a dokumenty koncilu dokonca vyzývali na zachovanie latinčiny a gregoriánskeho chorálu.

V novom rozhovore s R. Arroyom sa veľmi podobne vyjadroval aj krd. Burke. O týchto pamätihodných výrokoch kardinála sme síce už písali, pripomeňme si v tejto súvislosti veľmi stručne ešte raz tie, ktoré stoja za zmienku, pretože rezonujú aj s obsahom rozhovoru, ktorý poskytol bp. Strickland. Kardinál Burke tvrdí, že po koncile bola omša „radikálne zredukovaná“ a boli z nej odstránené podstatné „krásne prvky“. Tvrdí, že tieto zmeny neboli v súlade s pôvodným učením Druhého koncilu, ale boli skôr jeho „zneužitím“. Upozorňuje, že reformy po Tridentskom koncile zachovali kontinuitu, zatiaľ čo reformy po Druhom vatikánskom koncile tak už nevníma. Kardinál Burke kritizuje mentalitu, ktorá tvrdí, že „všetko v minulosti bolo zlé“ a je potrebné „vymyslieť niečo nové“. Tvrdí, že tento prístup nebol zámerom koncilu.

Podľa kardinála Burkea mladí ľudia objavujú a hromadne sa vracajú k tradičnej latinskej omši, pretože oceňujú jej krásu, „transcendenciu“ a to, ako jasne zdôrazňuje, že koná Kristus, nie kňaz. Považuje postoj kňaza otočeného ad orientem (smerom k oltáru alebo na východ) za „najprirodzenejší a najlogickejší“. Vysvetľuje, že kňaz sa neotáča chrbtom k ľuďom, ale vedie ich ako dobrý pastier v modlitbe k Bohu. Vyzdvihuje dôležitosť latinčiny ako jazyka Cirkvi, ktorý veriacich zjednocoval v čase aj priestore. Podľa neho banalizácia liturgie vedie k nemorálnosti. Zdôrazňuje, že správne uctievanie Boha je základom morálky a je nevyhnutné na prekonanie zla.



Odkaz arcibiskupa Lefebvra

Biskup Strickland vyjadril uznanie arcibiskupovi Lefebvrovi za to, že stál pevne za Tridentskou omšou a presadzoval, že nemôže byť zrušená. Považuje ho za verného katolíka, ktorý bránil princípy, ktoré boli v ohrození, a jeho historický odkaz bude pripomínať jeho odhodlanie. Priznal, že Lefebvrovo rozhodnutie pokračovať v SSPX napriek cirkevnému trestu bolo bolestivé, ale rovnako ako to vyjadril aj bp. Schneider, urobil tak v čase veľkej núdze, keďže mal pevnú vieru a vnímal nutnosť zachovať omšu všetkých vekov.

Dôležitosť pravdy a jednoty

V rozhovore sa bp. Strickland dotkol aj témy cirkevnej jednoty, ktorú považuje za dôležitú, no len ak je postavená na pravde. Vyjadril presvedčenie, že jednota, ktorá ignoruje pravdu, je len povrchná uniformita. Podľa neho je neúprimné mlčať tvárou v tvár bludu, pretože skutočná jednota pramení jedine z Krista, ktorý je Cesta, Pravda a Život.


Kritika súčasného stavu

Strickland sa venoval aj súčasnej situácii, pričom skritizoval pokračovanie politiky pápeža Františka pod novým pápežom, Levom XIV. Hoci sa modlí za pápeža, nemieni mlčať, keď je stádo rozháňané. Vyjadril znepokojenie nad tým, že Lev XIV. si ponechal kardinála Víctora Manuela Fernándeza, ktorého názory na morálnu náuku považuje za problematické. (Ide o neslávne známeho prefekta Dikastéria pre náuku viery, ktorý ako kňaz napísal niekoľko kníh s erotickou tématikou ako je opis ženského orgazmu a iné a dokonca rozporoval aj cirkvene uznané Fatimské zjavenia slovami, že Panna Mária ako milosrdná matka by svoje deti nedesila a nehovorila im o trestoch).

Okrem toho Strickland poukázal na vymenovanie biskupov, ktorí podporujú vysvätenie žien, čo je v rozpore s tradičným učením cirkvi. Tieto kroky sú pre neho pokračovaním tolerovania a podpory názorov, ktoré sú v rozpore s vierou, zatiaľ čo tých, ktorí hovoria jasne, cirkev marginalizuje.

Biskup Strickland naznačil, že ak bude pápež Lev XIV. pokračovať v obmedzovaní Tridentskej omše, tak bude naďalej hlásať pravdu a brániť to, čo cirkev vždy odovzdávala, bez ohľadu na následky. Týmto spôsobom verí, že sa pridá k dedičstvu vernosti, ktoré stelesňuje aj arcibiskup Lefebvre.

O podstatnej rozdielnosti Tradičnej omše vs. Novus Ordo pojednáva nasledujúci rozhovor:

zdroje: The Catholic Herald, kanál Bishop-Joseph-E.-Strickland, LSN

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *