Vatikán predstavuje revolučnú omšu pre ekológiu
Práve dnes, 3. júla 2025, urobil Vatikán prekvapivý a významný krok. Svätá stolica predstavila novú votívnu omšu „za starostlivosť o stvorenie“, ktorá má byť odpoveďou na narastajúce environmentálne výzvy. Pápež Lev XIV. dokonca sám predvedie túto omšu už budúci týždeň.
Nová Omša pre Zelenšiu Budúcnosť
Tento historický dekrét, podpísaný kardinálom Arthurom Rocheom a arcibiskupom Vittoriom Violom, zavádza do Rímskeho misála celkom novú formuláciu omše s názvom „pro custodia creationis“. Inšpiráciou pre ňu bola encyklika pápeža Františka Laudato si‘, ktorá zdôrazňuje, že stvorenie je vážne ohrozené nezodpovedným ľudským konaním.
Pápež Lev XIV. Pôjde Príkladom
Vatikánske správy potvrdili, že pápež Lev XIV. bude predsedať prvej súkromnej „omši za starostlivosť o stvorenie“ 9. júla. Uskutoční sa v Castel Gandolfo so zamestnancami „Borgo Laudato Sì“, vzdelávacej skupiny založenej pápežom Františkom na podporu „ekologickej konverzie“.
Duchovný Rozmer Starostlivosti o Stvorenie?
Nová omša obsahuje špecifické modlitby a čítania, ktoré odrážajú tému starostlivosti o náš spoločný domov. Napríklad, introit začína slovami: „Nebesá hlásajú Božiu slávu a obloha hlása dielo Jeho rúk.“ Modlitby ako „Tajomstvo“ a „Postcommunio“ zase zdôrazňujú premenu darov zeme a význam jednoty s Bohom a všetkým stvorenstvom.
Arcibiskup Viola a kardinál Czerny na tlačovej konferencii objasnili, že cieľom novej omše je prehĺbiť teologické chápanie zodpovednosti voči stvoreniu. Liturgia tak má pomôcť veriacim uvedomiť si ich úlohu správcov Božieho diela, čím sa prekoná „skreslený antropocentrizmus“, ktorý je v rozpore s pravdou Zjavenia.
Ako zdôraznil kardinál Czerny, táto omša je odpoveďou na naliehavé žiadosti hnutia Laudato si‘. Je to liturgická, duchovná a komunitná podpora starostlivosti o prírodu, ktorá je naším spoločným domovom. Cirkev verí, že táto omša bude silným aktom viery, nádeje a lásky v boji za udržateľnú budúcnosť.
Arcibiskup Vittorio Francesco Viola, sekretár Dikastéria pre Boží kult a disciplínu sviatostí, vysvetlil, že nová omša premieňa hlavné posolstvá Laudato Si‘ do modlitieb, čím poskytuje „dobrú protilátku“ proti falošnému alebo povrchnému chápaniu ekológie. Zdôraznil, že Františkova encyklika je „eko-sociálny“ text, nie len čisto „ekologický“.
Kardinál Czerny dodal, že stvorenie je už vždy prítomné v katolíckej liturgii, keďže Eucharistia „spája nebo a zem, objíma a preniká celé stvorenie“. Nová omša tak „zvyšuje našu vďačnosť“ a „vyzýva nás reagovať s starostlivosťou a láskou“ na súčasné problémy. Podčiarkol tiež slová pápeža Leva XIV. z posolstva pre Svetový deň modlitieb za starostlivosť o stvorenie: „starostlivosť o stvorenie sa stáva prejavom našej viery a ľudskosti“, najmä vo svete, kde najzraniteľnejší trpia najviac. Kritizoval „povrchnú ekológiu“, ktorá rieši len environmentálne problémy na úkor ľudí.
Čítania a modlitby v omši sú starostlivo vybrané tak, aby odrážali túto integrálnu víziu. Z Knihy Múdrosti (13,1-9) sa dozvedáme o tom, ako Boha vidieť cez stvorenie. Žalmy 18 a 103 chvália Boha za dielo jeho rúk. List Kolosanom (1,15-20) pripomína, že Kristus je prvorodený celého stvorenia, v ktorom bolo všetko stvorené. Evanjelium podľa Matúša (6,24-34; 8,23-27) nás vyzýva dôverovať Bohu a učiť sa od prírody. Modlitby omše nás nabádajú: „kým čakáme na nové nebesá a novú zem, naučme sa žiť v súlade so všetkými tvormi.“
Konkrétne zmeny:
- Introit: “ Cæli enárrant glóriam Dei, et ópera mánuum eius annúntiat firmaméntum. ” – Nebesá hlásajú Božiu slávu a obloha hlása dielo Jeho rúk.
- Zbierajte: “ Pater, qui in Christo, primogénito omnis creatúræ, univérsa ad exsisténtiam vocásti, præsta, quǽsumus, ut, dóciles Spíritus tui spiráculo vitæ, ópera mánuum tuárum in –ámitus. cus the Christto” prvorodený zo všetkého stvorenia, všetko povolal k existencii, daj, prosíme ťa, aby sme poslušní dychu tvojho Ducha zachovali diela tvojich rúk v láske. Skrze Pána.
- Tajomstvo: “ Súscipe, Pater, hos fructus terræ nostrarúmque meno: pérfice in eis opus creatiónis tuæ ut, a Spíritu Sancto transformáti, cibus et potus vitæ ætérnæ pre nobis fiant. Per Christum .” – Prijmi, Otče, tieto plody zeme a našich rúk: dokonči v nich dielo svojho stvorenia, aby sa premenené Duchom Svätým stali pre nás pokrmom a nápojom večného života. Skrze Krista.
- Antifóna k prijímaniu: „ Vidérunt omnes términi terræ salutáre Dei nostri . – Všetky končiny zeme videli spásu nášho Boha.
- Postcommunio: “ Sacraméntum unitátis quod accépimus, Pater, communiónem tecum áugeat fratribúsque ut, novos cælos et terram novam exspectántes, conveniénter una cum ómnibus creatúris vívere discámus. Per Christum .” – Nech sviatosť jednoty, ktorú sme prijali, Otče, zväčšuje naše spoločenstvo s tebou a našimi bratmi a sestrami, aby sme sa v očakávaní nového neba a novej zeme naučili žiť v súlade so všetkými stvoreniami. Skrze Krista.
- Čítanie zo Starého zákona: Múdrosť 13:1-9
- Čítanie z Nového zákona: Kolosanom 1:15-20
- Responzoriálny žalm: Ž 18, 2-3, 4-5; Ž 103, 1-2a, 5-6, 10 a 12, 24 a 35c
- Aleluja: Ž 104:24; 1. Kroník 29:11d, 12b
- Evanjelium: Matúš 6: 24-34; Matúš 8: 23-27
zdroje: LSN, vaticannews.va/en, Rome Reports in English