Predseda poslaneckého klubu SPD, Matthias Miersch, ostro zaútočil na bamberského arcibiskupa Herwiga Gössla.
Dôvod?
Arcibiskup si dovolil verejne kritizovať postoj kandidátky SPD na sudcovský post Spolkového ústavného súdu, Frauke Brosius-Gersdorf, ohľadom jej verejne deklarovaného názoru k právu na život nenarodených detí. Sú biskupi v Nemecku odteraz občanmi druhej kategórie? Táto otázka rezonuje teraz Nemeckom.
Gössl, jeden z mála katolíckych biskupov, ktorí sa odvážili prehovoriť, označil postoj SPD za „vnútroštátny škandál“. Reakcia Mierscha v rozhovore so „Süddeutsche Zeitung“ rozpútala hotovú búrku: „Som veľmi pobúrený, ako sa prominentní biskupi a kardináli zapojili do tejto veci. Cirkev môže byť politická. Ale podieľať sa na tomto štvaní je nekresťanské.“ Je podľa politika nekresťanské zasadzovať sa za ochranu života nevinných? Aké diabolské prekrúcanie pravdy z úst politika! A aby toho nebolo málo, dodal: „Ak sa pravicový dav presadí, urobíme obrovskú chybu.“
Arcibiskup „pravicový dav“? Skutočne?
Z týchto dramatických vyhlásení vyvstávajú naliehavé otázky:
- Naozaj Miersch vážne zaraďuje bamberského arcibiskupa k „pravicovému davu“?
- Sú biskupi v Nemecku síce voličmi, ale už nemajú právo zdvihnúť varovný hlas v zásadnej spoločenskej otázke? Sú biskupi zaviazaní prísahou k ústave, ale nesmú ju verejne obhajovať? Je s biskupským úradom spojený politický „náhubok“?
- V čom spočíva údajné „nekresťanské štvanie“ arcibiskupa Gössla? Ak si pozorne prečítate § 218 Trestného zákona (ktorý sa týka interrupcií), zistíte, že nemecký zákon plne stojí za právom na život nenarodeného dieťaťa, hoci v konfliktných prípadoch pripúšťa výnimky. Gösslove vyjadrenia sa teda v konečnom dôsledku opierajú o nemecké zákony! Prečo je potom označené za „nekresťanské štvanie“, keď sa biskup vyjadrí v súlade s nemeckou legislatívou? Prečo Miersch neoznačuje za nebezpečnú skôr možnú zmenu existujúcej legislatívy sudcami, ako je Frauke Brosius-Gersdorf, ktorá spochybnila ľudskú dôstojnosť a ľudské práva nenarodeného dieťaťa až do jeho narodenia?!
Aj „Süddeutsche Zeitung“ je prekvapená!
Dokonca aj denník „Süddeutsche Zeitung“, ktorému Miersch poskytol rozhovor, vyjadril istú iritáciu voči jeho vyhláseniam. Vo svojom zhrnutí (mimochodom, nie je známy ako konzervatívny denník) doslova komentoval: Miersch „naliehal na ‚vecný‘ prístup k rozhovorom s Úniou. Poukázal na uznanie Brosius-Gersdorfovej v odborných kruhoch. Zároveň však sebe aj svojej strane takmer znemožnil akýkoľvek manévrovací priestor, keď povedal: ‚Ak sa pravicový dav presadí, urobíme obrovskú chybu.‘ Argumentácia, za ktorú sa SPD už sotva môže stiahnuť – znamenalo by to kapituláciu pred pravicovým davom.“
Sú biskupi občania? Áno, a musia sa vyjadrovať!
Aby sme odpovedali na otázku: „Smú biskupi v Nemecku aj naďalej kriticky zdvíhať hlas k spoločensko-politickým udalostiam?“
- Po prvé, biskupi sú tiež občania.
- Po druhé, demokracii veľmi zásadne škodí, ak sú umlčané práve vzdelané a dobre informované hlasy.
- A po tretie: Žijeme v demokracii, nie v ideológii. Ten, kto kritikov zásadne zaraďuje k „pravicovému davu“, sa musí nechať spýtať, či pochopil základné princípy demokracie.
Má byť Cirkev nechutnou soľou?
A v neposlednom rade: Ak sa Cirkev už nebude zasadzovať za plné právo na život (pre nenarodených, pre postihnutých v každom veku, pre nevyliečiteľne chorých, pre starých), potom nebude tou soľou z evanjelia. Na to musia myslieť všetci katolícki biskupi v Nemecku, ktorí už dobrovoľne vstúpili do špirály mlčania, pretože sú ochotní niesť len dôstojnosť, a nie bremeno biskupského úradu.
Katolícka cirkev má aj v Nemecku očividne stále silu nahlas vyjadrovať svoje svedomie. Dokazujú to vyjadrenia arcibiskupa Gössla, ako aj arcibiskupa Rainera Mariu Woelkiho, biskupa Stefana Ostera, biskupa Helmuta Diesera, pomocného biskupa Thomasa Maria Renza a i.
Paradigma sa mení: Cirkev varuje!
Za Nemeckú biskupskú konferenciu formuloval prelát Karl Jüsten triezvo a korektne: „Ak sa presadzuje koncept ochrany života odstupňovaný podľa vývojového štádia a životaschopnosti človeka a spochybňuje sa ľudská dôstojnosť nenarodeného života, znamená to ústavnoprávnu zmenu paradigmy. Tá sa mimochodom neobmedzuje len na umelé prerušenie tehotenstva, ale môže mať dôsledky na hodnosť ľudského života v rôznych životných situáciách. Na to sme ako Cirkev opakovane poukazovali, a to tak s ohľadom na správu Komisie pre reprodukčnú sebaurčenie a reprodukčnú medicínu, ako aj na návrh zákona o novej úprave umelého prerušenia tehotenstva, predložený začiatkom tohto roka. Obidva boli založené na uvedenej ústavnoprávnej zmene paradigmy. Takáto pozícia navyše skrýva nebezpečenstvo ďalšej polarizácie spoločnosti, ktorej by sa mala vládna koalícia CDU/CSU a SPD vyhnúť.“
Mlčanie je súhlas? Nie pre všetkých!
Zároveň je však nápadné, ako mlčanlivé sa stali mnohé cirkevné osobnosti na tému „potraty“. To vôbec neznamená, že by možno tiež zastávali uvoľnenie potratov až tesne pred narodením. Skôr sa ukazuje, akého nepriaznivého ohlasu sa biskupi musia obávať pri pro-life vyhláseniach.
Z tohto škandálu je vidieť, aké riskantné sa v Nemecku stalo hlásiť sa k ústavne zakotvenému ľudskému právu na život.
zdroj: kath.net, Süddeutsche Zeitung
