Celosvetovo obľúbený kardinál Leo Burke ocenil Matku Angelicu, zakladateľku populárnej katolíckej televíznej siete EWTN, ktorá sa vždy zastávala postojov proti liberalizácii Cirkvi. Sr. Angelica pritom nikdy neverila tomu, že Cirkev zverejnila celý obsah Tretieho Fatimského Posolstva. „Som jednou z tých, ktorí si myslia, že nám ho nezverejnili celé.“
Na výročnej svätej omši v decembri si jej pôsobenie uctil kardinál Burke. Išlo o príležitosť 25. výročia otvorenia Svätyne Najsvätejšej sviatosti v Hanceville v Alabame, ktorú založila matka Angelica. Doslova povedal, že Matka Angelica bojovala proti „dielu Satana“ v Cirkvi. Že Satanovo pôsobenie sa dostalo i do Cirkvi by nemalo byť tak šokujúce, veď už pápež Pavol VI. vyslovil myšlienku, že dym Satana vstúpil do Cirkvi. V roku 1977 ešte dodal: „Satanova temnota vstúpila a rozšírila sa po celej katolíckej cirkvi až po jej vrchol. Strata viery sa šíri po celom svete až do najvyšších úrovní v Cirkvi.“
Sestra Angelica bola pozoruhodná postava. Pamätám si na jej reláciu, kde rozoberala ako všemožne sa ľudia usilujú o dosiahnutie úspechov a bohastva. Odpľula si a povedala: A kde je toto v blahonslavenstvách? Bola priamočiara a odvážna. Priamo vyzývala liberálne sily v Cirkvi k uvedomeniu a stavala sa im na odpor. Bola známa hájením tradičnej náuky, dodržiavania plnosti katolíckej viery a tak si získala pozornosť nespočetného množstva duší bažiacich po trvalých hodnotách a Pravde.
V kázni kardinála Lea Burkeho odzneli však aj ďalšie pozoruhodné tvrdenia, preto tieto odkazy rozoberali komentátori na niekoľkých amerických portáloch a videokanáloch. K neprehľadnuteľných poznámkam o liberalizácii v Cirkvi a spoločnosti, a teda vzďaľovaniu človeka od poriadku ustanoveného Bohom patrilo aj spomenutie útokov liberálnych síl v cirkvi na liturgiu. „Prvý útok služobníkov kultúry lži a smrti bol proti liturgii.“ V tejto súvislosti si pripomeňme slová pápeža Pia XII., už za jeho pontifikátu, a teda pred iniciáciou Druhého Vat. koncilu, sa ozývali mnohé hlasy za zmenu v liturgii a vtedajší pápež sa vyjadril: „Som znepokojený varovaniami, ktoré odovzdala Presvätá Panna Lucii z Fatimy. To vytrvalé varovanie Márie pred nebezpečenstvami ohrozujúcimi Cirkev je Božím varovaním pred zmenou viery, v jej liturgii.“
Pápež vyjadril znepokojenie nad tým, že Panna Mária vytrvalo varuje pred zásahmi do liturgie. Jeho osobný spovedník a vplyvný kardinál Augustin Bea už v tých časoch patril k tým, ktorí mali veľkú chuť na liturgické zmeny. Liturgická revolúcia po Druhom vatikánskom koncile bola dobre zdokumentovaná historikom a profesorom De Matteim. Doplňme ešte zvyšok citátu pápeža Pia XII: „Príde deň, keď civilizovaný svet zaprie svojho Boha, keď bude Cirkev pochybovať ako pochyboval Peter. Bude v pokušení veriť, že človek sa stal Bohom.V našich kostoloch kresťania budú márne hľadať červenú lampu, kde ich Boh očakáva, ako Mária Magdaléna plačúc pred prázdnym hrobom sa budú pýtať – Kam ho vzali? -“ Slová o pochybnostiach Petra naznačujú, že sám Vatikán bude v strede útoku na vieru. Tieto prorocké slová sa nápadne ponášajú na posolstvo Panny Márie z La Salette, ktoré bolo tiež cirkevne uznané. Varovala, že na istý čas „Rím stratí vieru a stane sa sídlom antikrista.“
Vráťme sa teraz ku kardinálovi Burkemu. Je všeobecne známe, že liturgia Novus Ordo bola chválená protestantmi a že boli prizvaní k jej hodnoteniu, keď vznikala. Tiež z nej ubudlo množstvo exorcizmov, prežehnaní, či pokľaknutí. Burke, podobne ako kardinál Razinger, ktorý sa neskôr stal pápežom Benediktom XVI.-tym, je tiež pevným zástancom tradičnej liturgie Cirkvi.
Americký kardinál komentoval dielo satana v Cirkvi aj ďalej, pričom sa vyjadrením pripodobnil k myšlienke kardinála Saraha, ktorý v nedávnej minulosti vyjadril presvedčenie, že sväté prijímanie na ruku je Satanovým útokom na cirkev. V neposlednom rade sa rovnako vyjadruje aj bp. A. Schneider, ktorý sa obáva postupnej straty viery v Božiu prítomnosť v Eucharistii a hovorí, že prijímanie na ruku je „priama rana do srdca Cirkvi“ a zároveň pritom dodáva a vysvetľuje, že aj spôsob prijímania na ruku v rannej Cirkvi bol úplne iný ako dnes, a to v predklone, vyjadrujúc vnútorný postoj, jazykom z dlane. O otočení sa celebranta chrbtom k Bohostánku zas o postavení ľudského spoločenstva do centra, ktoré má byť nasmerované k Bohu.
„Satanovo dielo“ v Cirkvi, komentoval Burke, „bolo zamerané hlavne na omšu: Ako sa dalo očakávať, prvou líniou útoku bola posvätná liturgia, najmä svätá Eucharistia…“ Rozviedol tiež myšlienku, ako „došlo k redukcii a eózii viery v hypostatické spojenie dvoch prirodzeností – ľudskej a božskej – v jedinú Božskú osobu Krista a viery v Cirkev ako Tajomné telo Kristovo. Znižovanie a narúšanie viery v Najsvätejšiu sviatosť redukovaním a eróziou učenia o svätej Eucharistii, krásy kostolov a kaplniek a samotného rímskeho obradu a bohatstva eucharistickej zbožnosti, ktorá sa v priebehu storočí rozvíjala.“
Burke bol tiež otvoreným kritikom liturgického a doktrinálneho prevratu, ku ktorému došlo v posledných desaťročiach, pričom kardinál pravidelne kritizoval stratu porozumenia a praktizovania katolíckej viery po Druhom vatikánskom koncile.
A podobne ako biskup Schneider, ktorý poukázal na diskrepanciu medzi zriadením väčšiny starobylých kostolov, ktoré majú bohostánok umiestnený vpredu na oltári, kam prirodzene smeruje pozornosť každého veriaceho po vstupe do chrámu a zriadením množstva novodobých chrámov, ktoré ich umiestňujú kamsi nabok, aj kardinál Burke sa vo svojom príhovore venoval usporiadaniu a vznešenosti chrámov. Podľa kardinála musia byť kostoly usporiadané tak, aby zodpovedali „svojej pravej identite ako Domu Božieho, chrámu, v ktorom s nami prebýva Boh.“ Americký kardinál znova vyzdvihol Matku Angelicu: „Matka Angelica pochopila, že kláštorná kaplnka a svätý kostol ako sväté pútnické miesto, posvätné pravde Najsvätejšej sviatosti, musia byť postavené a zariadené čo najkrajším a najtrvalejším spôsobom.“
Burke, veľký ctiteľ Panny Márie, v minulom roku usporiadal deväťmesačnú novénu k Panne Márii Guadalupskej, do ktorej bolo možné zapojiť sa aj cez email. Následne, v homílii zo 14. decembra počas svätej omše vo Svätyni Panny Márie Guadalupskej kardinál Burke povzbudil katolíkov „Bez ohľadu na to, čo sa od nás žiada trpieť, musíme zostať s Ním, aj keby Ho tí na najvyšších miestach v Cirkvi opustili, spáchali ťažký zločin odpadnutia od katolíckej viery.“ Je možné, že kardinál mal na mysli cirevne uznané zjavenie v Akity, z 13. októbra, teda rovnaký deň ako vo Fatime, v ktorom nás Panna Mária varovala: „“Dielo diablove prenikne aj do Cirkvi takým spôsobom, že uvidíte kardinálov, ktorí sa postavia proti kardinálom, biskupov proti biskupom. Kňazi, ktorí ma uctievajú, budú opovrhovaní a odporovať im budú ich spolubratia… kostoly a oltáre budú plienené; Cirkev bude plná tých, ktorí prijímajú kompromisy a démon bude tlačiť na mnohých kňazov a zasvätené duše, aby opustili službu Pánovi.
Démon bude obzvlášť neúprosný voči dušiam zasväteným Bohu…“ Toto zjavenie odobril vtedajší kardinál Razinger ako pravé s vysvetlením, že sa obsahom zhoduje s obsahom Tretieho fatimského posolstva. Od otca Chada Rippergera, amerického exorcistu vieme, že Razinger ďalším jemu blízkym prelátom vysvetľoval, že v ňom (3.fatimskom posolstve) okrem toho, Panna Mária varuje pred zmenami v liturgii.
Kardinál v svojej homílii veriacim pripomenul, že učenie evanjelia bolo chránené a „odovzdané od Krista Katolíckej cirkvi prostredníctvom apoštolov a je zapamätané pre nás v Katechizme Katolíckej cirkvi. Sme pevne pri Kristovi, posvätnej tradícii, ktorou naďalej koná v prospech našej spásy v Cirkvi, tej posvätnej tradícii, ako sa nám to najdokonalejšie a najplnšie dostáva v posvätnej liturgii,“ dodal.
Obrázok je ilustračný.
Zdroj: Portál www.T2.SK, autor fotografie: Anton Kulan