(c) 2023, www.T2.SK | Anton Kulan

Cirkev nie je (len) sociálna inštitúcia: Návrat k duchovným koreňom

Brat Clodovis Boff, významný teológ oslobodenia, otvorene kritizuje latinskoamerických biskupov (CELAM) za to, že sa už viac ako 50 rokov sústreďujú takmer výhradne na sociálne otázky. Podľa neho Cirkev opakovane podáva ľuďom „kamene“ (sociálne témy) namiesto „chleba“ (duchovné posolstvo).

Brat Clodovis Boff napísal biskupom otvorený list: „Drahí starší bratia, nevidíte, že táto hudba starne?..„Kedy nám budete hlásať dobrú zvesť o Bohu, Kristovi a jeho Duchu? O milosti a spáse? O obrátení srdca a rozjímaní nad Slovom? O modlitbe a adorácii, oddanosti Matke Pána a iných podobných témach?…“

Hlavná kritika:

  • Chýba duchovná podstata: Boff tvrdí, že Cirkev stráca svoju duchovnú podstatu a vzdiaľuje sa od svojho hlavného poslania: hlásať Boha, Krista, milosť, spásu, obrátenie a modlitbu.
  • Zmätené priority: Svet podľa Boffa hľadá spiritualitu, no biskupi im namiesto toho ponúkajú neustále sociálne témy. Vlády a mimovládne organizácie sú tu na riešenie sociálnych problémov. Cirkev má iné a vyššie poslanie: reagovať na „volanie po Bohu“
  • Prázdne kostoly a úpadok viery: Boff varuje, že dôsledkom tohto odklonu od spirituality sú prázdne kostoly, semináre a kláštory, a úbytok katolíkov v mnohých krajinách Latinskej Ameriky.
  • Sociálne otázky namiesto Krista: Cirkev, podľa Boffa, by sa mala vrátiť k tomu, že Kristus stojí v centre, pretože on sa postavil na miesto chudobných, aby im dal božskú dôstojnosť. Poukazuje na to, že teológia oslobodenia sa dopustila chyby, keď postavila chudobných na miesto Krista a zredukovala ho na podpornú úlohu.
  • Cirkev ako „pobožná mimovládka“: Cirkev nemá byť „pobožnou mimovládnou organizáciou“. Boff sa obáva, že týmto smerom sa Cirkev vydáva.

Riešenie a apel:

Boff naliehavo žiada biskupov, aby vyviedli Krista z tieňa a vrátili mu absolútne prvenstvo v Cirkvi. Cieľom Cirkvi má byť hlásanie Krista a jeho milosti. Bez živej viery sa aj sociálny boj zvráti z oslobodzujúceho na ideologický a napokon utláčateľský.

Ako kontrast k teológii oslobodenia sa ešte pozrime na to, čo hovorieval F. Sheen. Podľa neho svet strácal pravú vieru. Z tohto dôvodu cítil naliehavú potrebu dôrazne hlásať kľúčové pravdy evanjelia, ktoré vyzývajú k pokániu: smrť, súd, nebo a peklo. Súčasná spoločnosť hľadá niečo nemožné: náboženstvo, ktoré obchádza kríž; Krista bez utrpenia na Kalvárii; kráľovstvo bez spravodlivosti; a v rámci vlastnej cirkvi pastiera, ktorý sa vyhýba téme pekla. Takýto postoj sa však nezhoduje s vierou, ktorú vyznáva Cirkev.

Podstatou Boffovho odkazu je výzva k silnému a systematickému kristocentrizmu, ktorý premení ľudí, Cirkev i spoločnosť. Cirkev sa musí vrátiť k svojej „prvej láske“ – k Bohu a Kristovi – inak riskuje stratu svojej skutočnej identity a účelu.

zdroj: Katolícka tlačová agentúra a kath.net

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *